Peter Friedl: Secret Modernity
Peter Friedl in conversation with editor Anselm Franke and Corinne Diserens
In order to remain autonomous, at some point art began to copy everything that is not autonomous. There was no lack of supply and demand since power, as we know, can only be held over the production of truth or else it does not function.
Peter Friedl, The Curse of the Iguana: On Genre and Power
Since the early 1980s, Peter Friedl has written on a variety of subjects. His latest book Secret Modernity: Selected Writings and Interviews 1981–2009, edited by Anselm Franke, compiles a representative selection of his texts, along with a series of interviews and conversations, e.g. with Roger M. Buergel, Stefan Germer, and Jean-Pierre Rehm. In his writings, similar to his artworks, Friedl quotes from and reworks multiple genres. He offers reviews and portraits of George Sand and larice Lispector, of Theo van Doesburg, Alighiero Boetti and Jean-Luc Godard;
articles and documents contributing to theater and film history, based, for example, on Symbolist theater, the work of Richard Foreman, Robert Wilson, Lucinda Childs, Yoko Ono, or Glauber Rocha; as well as comments and reflections on his own projects.
Alongside these are essays that delve deep into the past, exploring mainly colonial history and its paradoxical traces in the present: narratives about Haiti, South Africa, Brazil, and Italy's repressed colonial rule in Africa.
Peter Friedl (b. 1960) lives in Berlin. He has participated in documenta X (1997) and documenta 12 (2007), the 48th Venice Biennale (1999); the 3rd Berlin Biennial for Contemporary Art (2004); the 2nd International Biennial of Contemporary Art, Seville (2006); Manifesta 7, Trento
(2008); 7th Gwangju Biennale, Gwangju (2008); 28th Bienal de São Paulo, São Paulo (2008) and Tirana International Contemporary Art Biennial, Tirana (2009). Recent solo exhibitions include Peter Friedl, Sala Rekalde, Bilbao
(2010); Blow Job, Extra City Kunsthal Antwerpen (2008); Working, Kunsthalle Basel (2008); the retrospective survey Work 1964–2006, Museu d'Art Contemporani de Barcelona, Miami Art Central, Musée d'Art Contemporain, Marseille (2006–07).
Secret Modernity is available in both English and German editions.
18. März 2010 - 20:30
Peter Friedl: Die heimliche Moderne
Peter Friedl im Gespräch mit Anselm Franke und Corinne Diserens (in englischer Sprache)
Seit den frühen achtziger Jahren hat Peter Friedl zahlreiche Texte geschrieben. Sein jüngstes Buch Die Heimliche Moderne. Ausgewählte Texte und Interviews 1981–2009, herausgegeben von Anselm Franke, präsentiert erstmals eine umfassende Auswahl, ergänzt durch Interviews und Gespräche unter anderem mit Roger M. Buergel, Stefan Germer und Jean-Pierre Rehm. Wie in seinen künstlerischen Arbeiten zitiert und bearbeitet Friedl auch in seinen Texten die verschiedensten Genres. Es finden sich darunter Rezensionen und Portraits von George Sand und Clarice Lispector, von Theo van Doesburg, Alighiero Boetti und Jean-Luc Godard, Beiträge und Dokumente zur Theater- und Filmgeschichte, wie etwa zum symbolistischen Theater oder zur Arbeit von Richard Foreman, Robert Wilson, Lucinda Childs, Yoko Ono und Glauber Rocha, sowie Kommentare und Reflexionen zu den eigenen künstlerischen Projekten. Daneben finden sich Essays, die weit in die Vergangenheit ausholen, meist anhand der Kolonialgeschichte und ihrer paradoxen Spuren in der Gegenwart: Erzählungen aus Haiti, Südafrika, Brasilien oder von der verdrängten italienischen Kolonialherrschaft in Afrika.
Das Buch erscheint in zwei separaten Ausgaben in deutscher und englischer Sprache.
Peter Friedl. Die heimliche Moderne. Ausgewählte Texte und Interviews 1981–2009, Sternberg Press, 2010, 978-1-934105-00-9 (Deutsche Ausgabe)
Peter Friedl.Secret Modernity. Selected Writings and Interviews 1981–2009, Sternberg Press, 2010, 978-1-933128-96-2 (English edition)